Witamina B1 a nasz organizm, czyli co warto wiedzieć

Inaczej określana jako tiamina. Pełni znaczącą rolę w organizmie, jej zasadnicza funkcja polega na przekształcaniu w energię węglowodanów przyjmowanych w pożywieniu. Odpowiada także za prawidłowe funkcjonowanie serca, mięśni czy układu nerwowego, warunkując prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych. Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B1 wynosi 1,1 mg dla kobiet i 1,2 mg dla mężczyzn.

Gdzie szukać źródeł witamy B1

Witamina B1 w dużych ilościach występuje w czerwonej soczewicy, nasionach słonecznika, drożdżach, wieprzowinie, kaszy gryczanej i jaglanej, otrębach pszennych oraz roślinach strączkowych. Jej mniejszą ilość zawierają produkty mleczne takie jak mleko, jogurty, sery twarogowe, ryby, mąka pszenna czy makaron.

Skutki niedoboru

Zbyt małe spożycie tej witaminy, może doprowadzić do zaburzeń pracy układu nerwowego (zmęczenie, nadmierne osłabieniem, problemy z koncentracją, a nawet depresja). Jej niedobór prowadzi także do nieprawidłowości pracy przewodu pokarmowego (biegunka, wymioty, zaburzenia trawienia, brak apetytu) jak i niewydolności krążenia (obrzęk kończyn, przyspieszona praca serca). Osoby pijące dużo kawy i herbaty powinny pamiętać o zwiększeniu dawkowania witaminy B1, ponieważ te napoje pite w nadmiarze pozbawiają organizm prawidłowej ilości tiaminy. To samo dotyczy osób bardzo aktywnych fizycznie, spożywających duże ilości alkoholu jak i narażonych na długotrwały stres.

Skutki nadmiaru

Nadmiar witaminy B1 nie jest szkodliwy, nie zaobserwowano do tej pory działań niepożądanych. Objawy uboczne są spotykane rzadko i są wyłącznie objawem reakcji alergicznych organizmu lub powstają w wyniku przyjmowania tiaminy w postaci zastrzyków.

Blog o zdrowiu i odżywianiu https://arturtopolski.pl/

Przez admindf1 Dieta 0 komentarze/y

0 komentarze/y

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *